Proteinpulver

Proteinpulver är det heliga ordet för alla som styrketränar samt de som önskar uppnå en idealvikt och blanda en proteinshake är ett enkelt, smidigt och gott sätt att få i sig protein efter träning.  

Protein består av lång...

Läs mer

Filtrering

Nyheter

Visar 20 av 122 st artiklar

Visa fler artiklar

Proteinpulver är det heliga ordet för alla som styrketränar samt de som önskar uppnå en idealvikt och blanda en proteinshake är ett enkelt, smidigt och gott sätt att få i sig protein efter träning.  

Protein består av långa kedjor av aminosyror som sitter ihop med så kallade peptidbindningar och är utan tvekan ett av våra viktigaste näringsämnen. Om vi inte får i oss tillräckligt med protein kan det nämligen påverka både vår hälsa och vår kroppssammansättning. Är du dessutom väldigt fysiskt aktiv? Då kan du behöva ännu mer protein.

Protein innehåller kroppens byggstenar som bygger upp muskelmassa, optimerar muskeltillväxten och stödjer immunförsvaret. Många hormoner och enzymer i kroppen är proteiner och fullvärdiga proteinkällor som vassle. Att ha ett högt proteinintag har flera fördelar när det kommer till såväl muskeltillväxt som viktnedgång men att få i sig optimala mängder protein enbart genom livsmedel i den dagliga kosten kan bli både kostsamt och opraktiskt. På Sportkost hittar du brett sortiment av välsmakande, högkvalitativa och prisvärda proteinpulver.

 

VAD ÄR PROTEIN?

Protein är ett energigivande näringsämne som är livsviktigt för kroppens funktioner och består av aminosyror som fungerar som proteinets byggstenar. Det finns omkring 20 olika aminosyror, varav 9 är essentiella aminosyror (EAA), som tillsammans i varierande kvantitet i korta eller långa kedjor skapar olika typer av proteinstrukturer. De essentiella aminosyrorna är sådana som kroppen själv inte kan framställa, vilket innebär att vi måste få i oss dem via vår kost.

 

PROTEINPULVER FÖR ATT BYGGA MUSKLER

När man tränar ökar nedbrytningen av muskelprotein och därmed ökas behovet av protein i kosten. Eftersom aminosyror till stor del består av kväve pratar man här om att vara i positiv kvävebalans, vilket helt enkelt betyder att kroppen har tillräckligt med protein för reparation och muskeluppbyggnad. Detta kallas för ett anabolt (uppbyggande) tillstånd. Nedbrytningen av protein, som ständigt sker i våra kroppar, kallas för katabolism. Får du inte i dig tillräckligt med protein så bryts mer ned än vad som byggs upp och kroppen befinner sig då i ett katabolt (nedbrytande) tillstånd.

Ett ökat proteinintag är därmed nödvändigt för dig som vill bygga mer muskler, samtidigt som det även ger hormonella fördelar.

 

PROTEINPULVER FÖR VIKTMINSKNING

Protein är inte bara bra för att öka i muskelmassa utan protein kan även hjälpa till att gå ned i vikt. Oavsett om du får i dig protein från mat eller proteinpulver så har protein en positiv effekt på ämnesomsättningen och bidrar till att man bränner fler kalorier. Det är bra för aptiten och skapar en mättnadskänsla samt att proteinet hjälper till att bibehålla muskelmassa även vid viktnedgång.

 

HUR MYCKET PROTEIN SKA MAN TA?

Hur mycket protein man ska ta är individuellt och varierar från person till person och är dessutom beroende av flera olika faktorer. Protein är viktigt hos både män och kvinnor och för att underhålla kroppens normala funktion behöver vi få i oss omkring knappt ett gram (0,8 gram) protein per kilo kroppsvikt per dag. Sedan beräknas en individs proteinbehov på den typ av stress personen utsätts för, inklusive aktivitetsgrad som kroppsarbete och träning. Omkring 1,8 till 2,2 gram protein per kilo kroppsvikt anses vara lagom för aktiva personer som deltar i utmanande sporter och/eller styrketränar. För maximal muskeltillväxt och bygga muskler eller för att bevara muskelmassa under diet kan ett något högre intag rekommenderas (2,6 till 3,0 gram/kg).

Viktigt att inte slarva med proteinintaget. För lite proteiner i kroppen kan ge tydliga utslag i olika former. Det kan bland annat påverka på så vis att din energinivå sjunker, att dina muskler bryts ner samt att ditt immunförsvar försämras. Det kan dessutom påverka din koncentrationsförmåga och blodsockernivå till det negativa.

 

KAN KROPPEN FÅ FÖR MYCKET PROTEIN?

Hos en person som tränar hårt ökar omsättningen av muskelprotein, och även behovet av mycket protein i kosten. Om du i samband med träning uppfyller ditt proteinbehov, så ökar din muskelmassa. Genom att få i dig protein både före och efter träningen så ökar du bildandet av muskelprotein och minskar nedbrytningen. Rekommenderat proteinintag för en person som styrketränar och vill bygga muskler varierar mellan ungefär 1,4-2,0 gram protein per kilogram kroppsvikt och dag, vilket är två till tre gånger så mycket som en normal person behöver. Mer protein än rekommendationerna är inte farligt. Protein, även i stora mängder, är helt enkelt ofarligt för en frisk människa.

Om du tränar hårt, se till att äta eller dricka tillräckligt med protein, särskilt före och efter träningen, så skapar du mycket bra förutsättningar för att bygga muskler och bli starkare. Det förhindrar även muskelnedbrytning vilket är mycket hjälpsamt under en diet. Protein är även det näringsämne som mättar bäst av alla vilket medför att proteinrika rätter och proteinkosttillskott är mycket bra som mellanmål. Proteinpulver är ett snabbt, bra och prisvärt sätt att få i sig rätt mängd protein.

 

TYPER AV PROTEINPULVER

De finns flera olika typer av proteinpulver och som fyller olika funktioner. Några av de vanligaste är vassleprotein och kasein som båda är olika varianter av mjölkprotein. Biffprotein och äggprotein är andra proteinsorter med högt biologiskt värde, som dessutom passar dig som är känslig för laktos.

Det finns även en hel del vegetabiliska proteiner som är utmärkta alternativ för dig som exempelvis är vegetarian eller vegan.

 

VASSLEPROTEIN

Vassleprotein eller Wheyprotein som det heter på engelska är det vanligaste proteintillskottet. Wheyprotein fungerar bra som återhämtning efter träning och uppbyggnadsfas men även uppskattat som mellanmål. Det är ett snabbupptagande protein från mjölk och tas upp snabbt inom 2-3 timmar och är perfekt både innan och efter träning. Vassleprotein delas in i tre typer – isolat, hydrolysat och koncentrat. Indelningen talar om hur hög proteinhalt det finns i produkten och här förklarar vi skillnaden. Om du tränar riktigt hårt och samtidigt är laktoskänslig, är det isolat du ska välja. Isolat innebär att proteinfraktionerna isoleras efter den vanliga filtreringen av vassleprotein – filtrering sker ytterligare ett steg. Det är alltså rent protein du får i dig och ingenting annat som finns i vasslen. Här hittar du vårt utbud av vassleprotein på Sportkost.

 

KASEIN

Kasein eller casein är protein som bryts ner långsammare och tar därför längre tid att tas upp av kroppen. Då kasein verkar mellan 6-8 timmar kan det vara utmärkt att inta kaseinpulver efter ett sent träningspass, för att bidra med muskelbyggstenar under natten när du sover. Kaseinprotein kommer från komjölk och består av 80% kasein och 20% vassle och mjölkprotein har en positiv effekt på din muskeltillväxt och återhämtning efter träning. Då du äter och dricker kasein får du även i dig aminosyror, kolhydrater, fosfor och kalcium. Här hittar du vårt utbud av kaseinprotein på Sportkost.

 

BLANDPROTEIN

Blandprotein är proteinpulver som innehåller flera olika proteinkällor. Den vanligaste mixen i blandprotein består av vassleprotein och kasein, men man kan även hitta äggprotein, aminosyror och sojaprotein i dessa blandningar. En fördel med blandprotein är att de kan verka under en längre tid då de erbjuder båda snabba och långsamma proteintillskott. Vassleproteinet tas upp snabbt inom 2-3 timmar och kaseinproteinet börjar kroppen ta upp efter 6-8 timmar efter intag av proteinet.  Här hittar du vårt utbud av blandprotein på Sportkost.

 

VEGANSKT PROTEINPULVER

Veganskt proteinpulver passar dig som är vegetarian, vegan eller intolerant mot ägg och mjölk. Det vanligaste sorterna av veganskt proteinpulver är hampaprotein, risprotein, ärtprotein och sojaprotein som alla är utmärkta alternativ för dig som exempelvis är vegetarian eller vegan. Dessutom passar de dig som inte tål mjölkprotein eller laktos. Här hittar du vårt utbud av veganskt proteinpulver på Sportkost.

 

VILKET PROTEINPULVER SKA JAG VÄLJA?

Olika proteinpulver har olika upptagningsförmåga och därmed olika användningsområden. Här kommer en liten guide för vilken typ av proteinpulver du ska ta och när.

 

Efter träning

Vill du ha ett proteinpulver som du kan använda direkt efter träning? Då är whey det bästa valet. Whey tas nämligen upp mycket fortare än andra proteinpulver. Men det är faktiskt inte bara det faktum att whey är ett snabbt protein som gör whey till det bästa proteinpulvret efter träning, aminosyraprofilen spelar också en avgörande roll Whey innehåller nämligen mer av den grenkedjade aminosyran leucin, som kickar igång själva muskelbyggandet.

 

Innan läggdags och till mellanmål

Letar du efter det bästa proteinpulvret att ta innan du går och lägger dig? Som också lämpar sig som mellanmål? Då ska du välja kasein. Kasein tas upp långsammare av kroppen och mättar bättre än andra proteinpulver. När kaseinet kommer ned i magen bildar det nämligen små klumpar. Dessa klumpar bidrar till att matsmältningsprocessen tar längre tid. Detta bidrar i sin tur till att kasein förser kroppen med aminosyror över längre tid.

 

Vid viktnedgång

Du känner kanske redan till att protein har många fördelar när det kommer till viktnedgång, men visste du att mycket tyder på att vassleprotein är bättre än många andra proteinkällor?

Vassleprotein kan nämligen inte bara hjälpa dig att gå ned i vikt, det kan också hjälpa dig att behålla din muskelmassa. Whey är med andra ord ett bra alternativ för dig som vill öka ditt proteinintag under viktnedgång.

 

Om du är laktosintolerant

Laktosintolerant och på jakt efter ett proteinpulver att ta efter träning? Då kan vassleisolat vara ett bra alternativ. Vassleisolat innehåller nämligen mindre laktos än andra proteinpulver gjorda på mjölk.

Funkar det inte med mjölkprotein överhuvudtaget? Då är det dags att börja utforska de mjölkfria alternativen.

 

VAD KAN MAN GÖRA MED PROTEINPULVER?

Det finns många roliga och smakfulla sätt du kan använda ditt proteinpulver på. Det snabbaste och enklaste är såklart att blanda en proteinshake, där du blandar enligt rekommenderad dosering, exempelvis en skopa proteinpulver med 2-3 dl vatten eller mjölk. Men du kan använda proteinpulver till mycket mer. Du kan göra lyxig proteinrik smoothie genom att enkelt hälla i en skopa proteinpulver i din favoritsmoothie med frysta bär och annat gott.

Tröttnat på havregrynsgröten? Piffa till havregrynsgröten med lite proteinpulver. Du kan även baka bullar och bröd med proteinpulver. Man kan använda flera olika typer av protein när man bakar men många föredrar kasein eftersom att det tål värme lite bättre än andra sorter av protein.  Finns många goda recept med proteinpulver för bakning och matlagning. Ett tips är att använda ett neutralt eller smakfritt proteinpulver vid bakning eller matlagning. Det är även enkelt och gott med proteinpannkakor och proteinvåfflor. Här kan du byta ut en del av mjölet mot proteinpulver, men det finns också många färdiga proteinblandningar för proteinpannkakor. Blanda proteinpannkakspulvret med vatten i en shaker och häll ner i stekpannan och vips så är det klart.

Det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan göra med proteinpulver.