Kreatin

Kreatinprotein för ökad styrka och prestation vid träning

 

Kreatintillskott är en av de mest använda och effektivaste kosttillskotten för ökad muskelmassa, styrka och prestation som h...

Läs mer

Filtrering

Nyheter

Kreatinprotein för ökad styrka och prestation vid träning

 

Kreatintillskott är en av de mest använda och effektivaste kosttillskotten för ökad muskelmassa, styrka och prestation som har visat sig ha bevisad effekt på kroppskomposition och prestation i placebokontrollerade humanstudier med tränade individer. Kreatin syntetiseras naturligt i kroppen från aminosyror och ungefär 95% av kroppens kreatin finns lagrat i muskelvävnaden.

Kreatin omvandlas i kroppen till kreatinmonofosfat och fosfatet skapar sedan ATP ( energimolekyl ) som kroppen kan använda som energi vid korta explosiva aktiviteter. Resultat? Du orkar bland annat lyfta en given vikt fler repetitioner vilket ökar muskeltillväxten. I denna kategori hittar du hela vårt sortiment av effektiva kosttillskott som innehåller den förstklassiga aminosyran kreatin från flera kända tillverkare.

Vanliga frågor

Vad är kreatin?

Kreatin är ett kosttilskott som bidrar med energi till musklerna vid kortvarig och explosiv ansträngning. Detta kosttillskott är en kombination av de tre aminosyrorna L-arginin, L-glycin och L-metionin. Kreatin är ett ämne som finns naturligt i musklerna och hittas bland annat i fisk och kött men de är väldigt vanligt att tillsätta kroppen detta ämne för att få ut så mycket som möjligt utav träningen.

Vad gör kreatin?

Kreatin är ett ämne som finns naturligt i muskler och som hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. Detta gör att Kreatin har främst en inverkan på prestationsförmågan men även på muskeltillväxten. Genom att tillföra kreatin kan man förbättra prestationsförutsättningarna och träna extra hårt och därigenom få bra resultat. Kreatin kosttillskottet ger energi till musklerna vid kortvarig och explosiv ansträngning.

När ska man ta kreatin?

Kreatin är ett av de populäraste kosttillskotten på marknaden men de råder fortfarande osäkerhet bland många när man skall ta kreatin. De är många som frågar sig vilken tidpunkt eller vid vilket tillfälle man skall ta kreatin och detta kosttillskott kan tas när som helst under dagen. Dock bör man ha rutin på regelbundet intag av kreatin. Finns möjlighet att intaga kosttillskottet i samband med en måltid som innehåller kolhydrater innan träningspass, kan de vara att rekommendera då kosttillskottet tas upp vid träning.

Vilken sorts kreatin är bäst?

De finns många olika typer av kreatintillskott på marknaden som skiljer sig något från varandra. Dock är kreatinmolekylen alltid den samma i dessa kosttillskott men ämnet som kreatinet är bundet till varierar. Kreatinmonohydrat anses vara de vanligaste och mest beprövade kreatintillskottet. En effekt vissa personer upplever då de intager kreatinmonohydrat är att de lägger på sig mycket vätska. Detta kreatin är förvånansvärt billigt. Kreatinpyruvat är en annan typ av kreatin vilket många upplever ger en mindre vätskelagring än kreatinmonohydrat.

Det finns även många som förespråkar att kreatinpyruvat ger ökad fettförbränning, men de är något man får prova själv för att avgöra hurvida de fungerar eller inte. Kreatineylester och krealkalyn är ytligare två kreatintillskott som inte skall ge någon vätskesamling så kan vara värt att testa om man tycker man lägger på sig förmycket vätska av kreatinmonohydrat. Kreatinnitrat är kreatin tillsammans med nitrat, ett ämne som är prestationshöjande.