Allmänna villkor

Allmänna villkor för e-handel
Dessa villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.sportkost.se. 

Avtalet ingås mellan dig och Orvelin Sportkost AB, organisations nr: 556937-6451. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Sportkost.se framgår på webbplatsen. 

För att få handla behöver du vara minst 18 år fyllda, vara myndig och ha rätt att ingå avtal.

Priser
Priserna på Sportkost.se uppdateras kontinuerligt och anges inklusive moms (kosttillskott - 12%, kläder & tillbehör 25%). Priserna är angivna i lokal valuta och frakt tillkommer enligt nedan.

Kampanj och rea-varor
Erbjudanden och kampanjvaror gäller så långt lagret räcker. Samma villkor gäller vid köp av reavaror.

Betalning
Betalningen sker via kreditkort, Swish, direktbetalning, faktura eller delbetalning. Sportkost.se har avtal med Klarna Checkout och alla köp går via Klarna.

Klarna kortbetalning
-Inga kortavgifter tillkommer.
-Vi accepterar Visa och MasterCard. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra. För maximal säkerhet använder vi även 3DSecure.
-Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan behandlas av Klarna.
-Klarnas kortbetalningar är PCI-DSS certifierade.

Klarna direktbetalning
Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor.

Klarna Swish
Swish-betalningar via Klarna Checkout är ett enkelt, säkert och en snabba betalningsmetod. Denna kan nyttjas direkt i shopen eller via Klarna Appen.

Klarna faktura
-14 dagars betaltid.
-Ingen fakturaavgift tillkommer.
-Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager.
-Fakturan kan administreras i Klarna appen.

Klarna konto/delbetalning
-Du kan delbetala er faktura via Klarna konto.
-Delbetala från 1/24 av orderbeloppet. (Minst 50 kr i månaden)
När som helst kan du betala av hela den kvarvarande skulden.
-Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning vidtar Klarna åtgärder i samråd med inkasso.

Läs hela Klarnas betalningsvillkor här: Klarna
Har du fråor gällande din betalning, är du välkomen att kontakta Klarnas kundtjänst: Telefonnummer: +46 (0)8 – 120 120 10 

Fraktkostnad
Sportkost erbjuder fraktfritt på alla beställningar som överstiger 499 kr med frakt altenativet Post Nord ombud.

På beställningar under 499 kr tillkommer en fraktkostnad på 39 kroner. Fraktpriset är inklusive moms, inga ytterligare kostnader tillkommer.

Leverans
Ungefärlig leveranstid anges i webbutiken. Beräknad leveranstid från din beställning tills dess att du har varan är normalt 1-3 vardagar. Vid hög orderingång kan dock leveranstiden vara något längre.

Efter genomförd beställning skickas en orderbekräftelse till angiven e-postadress.Skulle leveransen vara försenad, kontaktar vi dig och upplyser om ny leveranstidpunkt. Du har rätt till att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. Har du inte mottagit din order efter 7 arbetsdagar ber vi dig kontakta oss via kundtjanst@sportkost.se

Vid beställning över 20kg kommer beställningen delas upp i fler kollin då man väljer fraktaltenativ Post Nord ombud och Paketskåp. Detta för att ta hänsyn till Post Nord maxvikt. 

Restnotering
Om en vara är tillfälligt slut förbehåller vi oss rätten att resta denna vara på beställningen och betalningen korrigeras utifrån restningen omgående. Vi kontaktar dig i ärendet och lämnar detaljerad informerar om restning om detta uppkommer.

Avbeställning och ändring av order
Du kan helt kostnadsfritt ändra eller avboka din beställning fram tills dess att packning av din order påbörjats. För avbeställning eller ändring ber vi dig att kontakta kundtjänst. kundtjanst@sportkost.se

Outlöst Försändelse
Liggetid på serviceställe förändras fr.o.m 2021-01-01 från 14 dagar till 7 dagar inom Sverige. För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till Sportkost debiteras en avgift om f.n. 149 kr inklusive moms för att täcka Sportkosts omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).

Ångerrätt & Retur
Vid nyttjande av ångerrätt ska du som konsument kontakta Sportkost inom 30 dagar från det att du har mottagit beställningen. Vi kommer därefter att skicka en retursedel kostnadsfritt till dig per e-post. Därefter har du 14 dagar på dig som kund att returnera varan till oss. Ångerrätten gäller dock inte då försegling/plombering brutits. Om produkten ej är komplett vid retur förbehåller sig Sportkost rätten att göra ett prisavdrag. Notera att om varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, kan du bli ersättningsskyldig för sådan värdeminskning med upp till 100% av varans värde. Produkten måste returneras i produktens orginalförpackning. Underkläder samt intimprodukter bytes ej av hygieniska själ.

Vill du göra en retur kontaktar du Sportkosts kundtjänst via kundtjanst@sportkost.se, varpå vi mailar dig en retursedel som du kan använda för att återsända varan. 

Sportkost tar inget ansvar för transporten av den returnerade försändelsen. Varorna/produkterna skall återsändas i originalförpackningar samt väl förpackade i av Post Nords godkänt ytteremballage (exempelvis wellpapp). Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Du kan även fylla i Konsumentverkets ångerblankett, den hittar du här.

Återbetalning av vara/varor som skickats i retur till Sportkost görs då vara/varor har mottagits och behandlas på vårt lager eller till dess konsumenten har lämnat bevis på att varan återsänts. Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats.

Reklamation
Sportkost garanterar att varje försändelse undersöks innan den levereras ut till dig som kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du som konsument rätt att reklamera ett fel till oss oavsett om det är dolt eller synligt fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall artikeln reklameras.
Konsumenten har rätt att reklamera en vara i tre år. felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses inom skälig tid.

Vill du göra en reklamation kontaktar du Sportkosts kundtjänst via kundtjanst@sportkost.se. Sportkost gör bedömning på fortsatt agerande i ärendet utefter er felbeskrivning, så viktigt att denna görs så utförligt som möjligt.

Sportkost kan i vissa fall kontakta leverantör i reklamationsärende och även kräva att varan sänds åter till oss. I dessa fall står Sportkost för returkostnad. 

Vid godkänd reklamtion återbetalar/korrigerar Sportkost betalning omgående. Betalningskorrigeringen  göras på samma betalsätt som uppgavs när du lade din order.

Garanti
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, Sportkost lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Kontakta oss om du behöver utnyttja garantin så tar vi vidare ärendet med berörd leverantör. Dessa ärende mailat till: kundtjanst@sportkost.se.
Observera att du alltid måste ange ditt ordernummer samt den mailadress du använde för att göra din beställning.

Registrerade Varumärken
Alla namn, beteckningar med mera som förekommer på Sportkosts hemsida är i förekommande fall registrerade varumärken.

Personuppgifter - Lagen GDPR
Dina personuppgifter är skyddade enligt GDPR, Sportkost värnar om din personliga integritet. Sportkost Orvelin AB är personuppgiftsansvarig för hanteringen av de uppgifter du lämnar på Sportkost.se. Vi behandlar dina uppgifter för att administrera ditt kundförhållande, såsom att hantera betalning och leverans och övriga frågor relaterat till detta och vad som i övrigt framgår av dessa villkor.

Du har rätt att få information om hur dina personuppgifter behandlas och att få personuppgifter som behandlas på felaktigt sätt, rättade, blockerade eller utplånade. Det är du som kund som är ansvarig för att endast du har tillgång till ditt konto. Om du på något sätt misstänker att någon annan har fått tillgång till dina inloggningsuppgifter ska du omgående anmäla detta till kundtjänst. Om en anmälan till kundtjänst inte görs ansvarar du för alla köp som gjorts. Vid frågor om hantering av personuppgifter kontakta kundtjänst på mail: kundtjanst@sportkost.se

Genom att acceptera våra köpvillkor förbinder du dig att följa dessa och bekräftar även att du har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av dessa. Om du bryter mot köpvillkoren riskerar du att stängas av som kund. Vill du läsa mer om vår hantering av personuppgifter, hittar ni information inne på vår integritetspolicy.

Cookies
På Sportkost.se används cookies för att anpassa webbplatsen och göra den mer användarvänlig för dig som besökare. En cookie är en textfil som sparas på din dator för att göra sidan mer användarvänlig och för att anpassa sidan för varje enskild besökare. Du kan undvika cookies genom att inaktivera dem i webbläsarens inställningar. Önskas mer information och inställningar gällande Cookies, klicka här. 

Information och produkter och tjänster
Som kund får du utskick med information om våra produkter och tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, sms, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i utskicken.

Övrigt
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer och så vidare samt för slutförsäljning. Sportkost förbehåller sig rätten till ändring av information, inklusive priser, specifikationer och produkterbjudanden utan föregående meddelande, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Sedvanlig kreditprövning görs och Sportkost förbehåller sig rätten att neka ordrar. Alla former av bedrägeriförsök polisanmäls.

Tvister
Sportkost följer Allmänna Reklamationsnänmdens rekommendationer.
Uppkommer en eventuell tvist i samband med köp eller tolkning eller tillämpning av dessa villkor, som inte kan lösas mellan parterna, hänvisas du till Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se i Sverige eller european Commision Online Dispute resolution (EU ODR) https://ec.europa.eu/odr

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Avtalstid och ändring av villkor
Sportkost köpvillkor gäller tillsvidare. Sportkost har rätt att ändra i köpvillkoren och kommer då att publiceras på sportkost.se.

Tjänster som erbjuds av Sportkost.se tillhandahålls av: Orvelin Sportkost AB

Postadress:
Polisgatan 3
452 30 Strömstad

Besöksadress:
Rapsgatan 4
452 33 Strömstad

Org Nr: 556937-6451
En del av Orvelin Group AB